emmaolsn

Førske uka på skolen

• Skrevet 30.08.2014
  • Klokken 16:33

Da var første skoleuka over og den har vært både bra og dårlig. Første skoledag fikk jeg timeplanen min og den var ikke helt som jeg ville at den skulle være. Fikk blandt annet piano og skrev det ikke opp når jeg valgte fag og ville heller ikke ha det. Har jo aldri spilt piano før. Men fikk fikset alt på torsdag sånn at jeg nå har de fagene jeg vil ha. Jeg har nå fransk, noe som tilsvarer S-matte, biologi og grafisk design. Dette er bare første semester, så får nye fag neste semester. Dagene på skolen er delt opp i fire timer. Altså vi har de fire samme fagene hver dag i dette semesteret. Lunsjen varer i kun en halvtime og hver skoletime varer i en og en halv time. Kantina er ikke så mye å skryte av, noe jeg heller ikke forventet. De har for det meste pizza osv. der. Er litt usikker på om jeg vil ha grafisk design for det virket litt vanskelig, men har bare hatt det en gang så skal prøve det ut før jeg bytter. Ellers så har jeg vært på volleyballtrening hver dag denne uka og vi fikk draktene våres her om dagen.

I går var vi på noe som heter Big ball. Det er som softball bare med en større ball. Det var masse folk der og grunnen til at de hadde det var for veldedighet. Alle pengene gikk til forskjellige ting som blant annet kreftforeninger o.l. Jeg dro dit litt tidligere for å møte Becca og noen andre og så kom vertsfamilien min senere for å spille. Vi satt for det meste og så på.

Becca går på krykker siden hun har operert foten.

Gymsalen på skolen, hvor vi spiller volleyball

Draktene våres.

Og her er et bilde av utsikten fra rommet mitt som jeg våkner til hver dag. Må stå opp 6 siden skolen starter 7:25

kommentarer: 3

Video fra New York

• Skrevet 25.08.2014
  • Klokken 16:12
Har laget en video med klipp fra NY, så håper dere liker den!
(Sett tannhjulet nede til høyre på 720p for bedre kvalitet)

kommentarer: 1

Hyttetur

• Skrevet 25.08.2014
  • Klokken 04:36

Hei! Har vært veldig opptatt de siste dagene, og har hatt noe å gjøre hele tiden. På fredag dro vi på teater og så på "A midsummer night's dream" av Shakespeare siden bestevenninnen til vertsmor spilte en av hovedrollene i stykket. Det var veldig bra, men litt vanskelig å forstå hva de sa siden det var veldig gammelengelskt språk. Har også begynt å trene med volleyballaget her og de er veldig hyggelige mot meg. I går var vi på cup på en skole ca. en time unna Middletown og spilte 7 kamper. I pausen dro noen av jentene og jeg og spiste lunsj på chick-fil-a. Jeg bestilte en salat, mens alle de andre bestilte hamburgere og chickennuggets, haha.. En av jentene kjørte meg hjem når vi var ferdig med alle kampene. Nesten alle som er 16 år og har lappen har sin egen bil. Og ikke en billig, liten bil, men en stor familiebil! Det er noe som er veldig annerledes her. Alle bilene er veldig store i forhold til hvordan de er hjemme i Norge. Når jeg kom hjem dro vi rett til hytta til moren til vertsmor. Den ligger en time unna og nesten rett ved vannet. Der sov vi over i natt og i dag tidlig dro ungene, bestemoren og ste-bestefaren ut med båten, mens jeg og vertsmor dro på en gigantisk outlet og handlet inn litt ting som jeg trengte. Vi ville ikke bli med ut i båten fordi det blåste veldig og det var faktisk litt kaldt ved vannet. Etter vi hadde handlet dro vi å spiste på paradise grill som lå rett ved vannet med en bygge som gikk bortover ved restauranten som man kunne legge i land på.

Lelia foran teateret.

Lelia og meg.

Hun i hvit kjole er bestevenninnen til vertsmor.

Bathroom selfie etter cupen. Lol

Hytta til moren til vertsmor.

Her er båten.

Og flagget som de har overalt.

Videre bortover i nabolaget ved hytta.

Paradise grill

På veien hjem kjørte vi innom en golfbane hvor faren til vertsfar pleier å spille bare for å se. Det var kjempefint der og fult av blomster overalt.

kommentarer: 2

Bilder av huset og skolen

• Skrevet 21.08.2014
  • Klokken 17:41

I dag dro jeg tidlig til skolen for og ordne noen ting, så ble jeg vist litt rundt og snakket enda litt mer med volleyballtreneren som sa at jeg skulle komme på trening i dag fra kl. 3-6. Gruer meg egentlig litt, men håper det går bra. Skolen er veldig stor, så det blir ganske annerledes fra hvordan skolen min hjemme er. Begynner på skolen den 26., så nå venter jeg bare på at jeg skal få timeplanen min. Jeg har valgt US History, English, Algebra 2, French, Biology, Painting & drawing, Graphic design og theatre dance, så håper jeg får alle fagene jeg vil ha. Ellers så har jeg tatt litt bilder av huset og skolen som jeg vil vise dere.

Dett er kantina på skolen. Den fortsetter innover rundt hjørnet til venstre. Stolene og bordene blir satt ned når det er lunsj.

Skolen utenpå.

På vei hjem fra skolen og inn mot nabolaget. Det tar bare ti min og gå.

Her er en dam som er rett utenfor huset. Huset jeg bor i er det andre fra venstre.

Huset utenpå.

Kjøkkenet.

Kjøkken og spisebord.

Stua med en av hundene.

Rommet til jentene, Cambria og Lelia.

Rommet til guttene, Michael og Warner

Rommet til foreldrene

Den ene hunden, som ikke er et år engang. Haha, veldig søt

Den andre hunden

Her er hele familien, men hun oppe til høyre er bare faren i denne familien sin, så hun bor med moren sin.

Hagen

Utsikt fra kjøkkenet. Jeg har samme utsikt fra rommet mitt som er i 2.etasje

Søteste Cambria!

Badet jeg bruker, som er i 2.etasje.

kommentarer: 1

Første møte med familien!

• Skrevet 21.08.2014
  • Klokken 04:37

Klokka er 21:45 her. Nå sitter jeg i den nye senga mi og skal snart legge meg. I morgen må jeg på skolen kvart på ni for å få min "physical".

Dere lurer sikkert på hvordan møtet med familien var og det var veldig hyggelig! Vertsmor og vertsfar kom og hentet meg på hotellet kl.11, så kjørte vi i ca. en og en halv time før vi kom frem til huset. På veien klarte vi utrolig nok å punktere, haha! Vertsfar klarte å fikse det med en gang så vi kunne kjøre videre til huset. Det er veldig stort og fint og nabolaget er veldig amerikansk. Etter å ha sett rundt i huset dro vertsmor og jeg til skolen for å levere noen papirer og registrere meg. I tillegg gikk vi innom volleyballtreningen slik at jeg kunne se hvordan de spilte og hilse på treneren. Håper virkelig jeg får spille med de! Rundt 3 tiden gikk vi for å møte ungene som kom med bussen hjem fra første skoledag. De kom løpende ut alle fire og ga meg store klemmer, så gikk vi tilbake til huset og spiste. Det ble fisk og salat til middag i dag, noe som passet meg veldig bra etter all hotellmaten og junkfooden fra de siste fire dagene. Resten av kvelden var jeg med ungene, som viste meg hundrevis av korttriks, rommene deres, favorittprogrammet deres og slangen som de har(!!!). Den er ganske liten da, så jeg overlever nok. Har vært ganske opptatt i dag så har ikke fått tid til å tatt noen ordentlige bilder av huset, men har noen bilder av rommet som jeg tok med mobilen, så skal jeg ta flere bilder i morgen!

Fikk denne søte tskjorta som velkomstgave av vertsfamilien

Og her er rommet, som jeg er veldig fornøyd med!

Mamma hadde ordnet og sendt bilder som hang klare på veggen til jeg kom frem. I tillegg hadde hun kjøpt frokostblanding til meg, siden jeg var litt nervøs for hvordan frokost jeg fikk her. Savner mamma masse hver dag..

Six Flags

• Skrevet 20.08.2014
  • Klokken 14:21

Klokken er nå 08:15 her i NY. I går var vi på Six Flags som er en fornøyelsespark med masse karuseller. De har blandt annet verdens høyeste berg og dalbane der, som jeg selvfølgelig tok!! Det var veldig gøy og vi var der frem til 5 da vi dro tilbake på hotellet. Siden alle skal dra i dag brukte vi resten av kvelden på å pakke og gjøre oss klare for i dag.

Jeg blir hentet her på hotellet av familien rundt 10-11 tiden og har sykt sommerfugler i magen akkurat nå. Gleder meg veldig til å komme frem til huset og kunne pakke ut tingene mine og starte det kommende året ordentlig. Etter de har hentet meg og vi har kommet frem skal vi på skolen for å ta en "physical", som er en test om hvordan helse jeg har og om jeg har hatt noen skader osv. tror jeg. Må ha dette for å kunne drive med volleyball og andre sporter.

Victoria, Lea, Shan, Jenny og meg

Lea, Jenny, Ingrid, Victoria, Shan, meg, Kristin og bak står Joseph og Marte

Shopping i NY

• Skrevet 19.08.2014
  • Klokken 03:55

Da var den tredje dagen i NY over og vi sitter nå på hotellrommet og ser på tv. I dag har vi shoppet! Vi ble hentet av busser på hotellet kl. 9 og ble sluppet av på Rockefeller Center. Bussturen fra hotellet og inn til Time Square tar ca. 45 min. Vi fikk gå fritt rundt frem til 6, så vi gikk først "on top of the rock", altså vi tok heisen opp til toppen av Rockefeller Center. Det var veldig fint vær og utrolig fin utsikt! Etter det var det tid for shopping. Jenny(blogg), Shan, Antonia, Victoria og jeg tok meteroen til Broadway Lafayette for å gå litt i Soho (South Housten). Etter å ha gått litt rundt der og vært på blandt annet Victoria Secret, Hollister, Forever 21 og Topshop tok vi meteroen til 34th street, hvor Macy's var, som er den største butikken i verden. Til slutt gikk vi tilbake til Rockefeller Center og kjøpte litt mat før vi tok bussen tilbake til hotellet hvor vi måtte i et møte om flyreisene videre herfra til vertsfamiliene.

Utsikten fra Rockefeller Center

Victoria, Jenny, Shan, Antonia og meg

Meteroen

Time Square

Kjøpte faktisk ikke noe mer enn dette, siden vi var så mange som gikk rundt ble det litt vanskelig å se ordentlig i butikkene.

NY dag 2

• Skrevet 18.08.2014
  • Klokken 14:53

(Dette innlegget skulle blitt publisert i går) Da har jeg vært her i to dager allerede og dagen i dag har vært veldig bra! Vi dro med busser fra hotellet kl. 8 i dag tidlig (NY tid) på sightseeing rundt om i NY. Vi var i Manhatten og Brooklyn. Der besøkte vi Central Park, Time Square, Grand Central Terminal, Greenwhich (uttales grenich), 9/11 memorial, også stoppet vi for å se utsikten over elven på skyskraperne. Vi så og lærte også masse om andre steder som vi så mens vi kjørte i bussen.

Central Park

Noen som husker hvem som giftet seg her eller?

Chuck and Blair!

Time Square!

I love it!!

Vi spiste lunsj på Grand Central Terminal

Grand Central Terminal

Carrie fra Sex and the City sin leilighet!

Statue of Liberty!

9/11 memorial

Fremme i NY

• Skrevet 17.08.2014
  • Klokken 12:50

Nå er jeg fremme i NY! Kom frem i går rundt 8 tiden (norsk tid). Klokka er nå 06:50 på morgenen her i NY og vi har nettopp stått opp for å spise og gjøre oss klare for en dag i Manhatten! Når vi kom frem i går måtte vi vente en stund på hotellrommene, men fikk det til slutt, så fikk vi ordne oss litt før vi fikk servert mat. Maten var veldig amerikansk; junkfood!! Haha, vi fikk pizza og wraps med masse dressing og til dessert fikk vi "fried oreos". Når alle egentlig bare ville gå til rommene og legge seg måtte vi på et møte om hva vi skulle gjøre i dag, og kl. halv 3 norsk tid fikk vi legge oss. I dag skal vi på sightseeing i Manhatten og vi skal se utrolig mye, husker ikke halvparten av det vi skulle engang.

Disse ble jeg kjent med på flyet. De er også utvekslingsstudenter og jeg deler rom med hun til venstre og en til, som heter Jenny her på hotellet.

Å si hade var vel det værste, men vi kom oss gjennom det. Savner mamma allerede!!:(:(

Da reiser jeg

• Skrevet 16.08.2014
  • Klokken 06:59

Da har dagen kommet! Nå sitter jeg klar til å dra og er kjempespent. Har sovet ca. 2 og en halv time i natt, siden måtte jo si hade enda en gang til noen venner. Kofferten er pakket klar og jeg har passet i hånda så nå er det bare å ønske meg lykke til! Neste gang vi snakkes er jeg i NY!!!

kommentarer: 3

Ti måneder i én koffert

• Skrevet 15.08.2014
  • Klokken 20:18

Nå er jeg ganske ferdig med å pakke, mangler bare tingene jeg skal bruke før jeg drar i morgen. Flyet går 11:10 fra Gardermoen og det er direktefly rett til NY, så det vil ta ca. 8 timer (håper de har filmskjerm på flyet, hehe). Vi har endelig fått kofferten ned til 22 kilo, som er nesten akkurat, siden maks vekt er 23 kilo. Føler meg veldig klar til å dra, samtidig som det ikke helt har gått opp for meg at jeg om under 24 timer er i NY! Jeg gleder og gruer, gråter og er glad om hverandre hele tiden.

Har vært på og hatt besøk både i går og i dag. I går var jeg først hos Arna, hvor Andrea og Petra var. Det var veldig trist å si hade og jeg kommer til å savne de veldig mye:( Så gikk turen videre til Kari og Trond. Etter vi hadde spist god mat der dro jeg til Siri for å si hade til henne, så møtte jeg Fredrik og til slutt kom Marie en liten tur innom. Det ble en del tårer i går for å si det sånn. I dag kom pappa for å si hade og så fikk vi besøk av noen gode familievenner. Nå er det bare mamma igjen som jeg må si hade til, og det er vel det jeg gruer meg mest til.

Selma, Nora, Mona og meg. Kommer til å savne dere!

Hellas - Norge - USA

• Skrevet 10.08.2014
  • Klokken 15:49

Nå har vi kommet hjem og det er egentlig ganske deilig, men kjenner jeg kunne blitt et par dager til. Det er rart å komme hjem til overskyet og litt kaldt vær når vi har hatt to uker med så varmt og fint vær i Hellas. De siste dagene dro vi på en båttur bort til en annen strand og stoppet et par ganger på veien for å bade fra båten. På kvelden på fredag gikk Charlotte og jeg ut, men kom hjem tidligere enn planlagt etter en litt kjedlig kveld. Siste dagen var vi bare ved hotellet og en liten strand rett nedenfor hotellet helt til turen gikk til flyplasset kl. 6 og varte helt til halv 4 da vi endelig var hjemme i vår egen seng.

I dag er det 6 dager til jeg reiser til NY og 10 dager til jeg reiser til vertsfamilien. Har ikke begynt å pakke enda!!! Gleder meg kjempemye men gruer meg veldig til avskjeden. Det kommer nok til å bli ganske trist.

Charlotte og meg på båten vi tok.

Åh savner det allerede!

Fine Plomari.

Fra torsdag kveld da vi gikk ut og spiste rett ved vannet.

Fra fredag kveld.

De siste dagene

• Skrevet 05.08.2014
  • Klokken 20:53

I dag stod vi opp litt tidligere enn vi har pleid for å gå inn i byen og være der litt før vi gikk ned til stranda og brente oss litt for så å spise lunsj og deretter gå hjem. Vi gikk på en annen strand enn vi pleide i dag, som var helt på andre siden av den stranda vi pleier å være på.

I over i går kjørte vi til en strand som heter Melinda. Hver søndag pleier det å være grilling der så det er ganske mange som drar dit da, men siden det blåste ganske mye dro vi hjem litt tidlig og solte oss litt på hotellet i stedet.

På kvelden kjørte vi til den store stranda og spiste der.

Mytilini

• Skrevet 04.08.2014
  • Klokken 20:28

På lørdag dro vi inn til Mytilini, som er hovedstaden her på øya. Der gikk vi rundt og shoppet. På veien hjem besøkte vi enda et kildebad og til slutt dro vi på en strand, men siden det var litt sent ble det nesten litt kaldt og bade der.

Agiasos

• Skrevet 03.08.2014
  • Klokken 10:00

Her er noen bilder fra Agiasos hvor vi var på fredag. Det er en liten by som ligger ca. en time opp i fjellene fra der vi bor. Det er veldig koselig der og vi pleier alltid å dra dit en gang mens vi er her.

mamma og meg

Vi gikk et stykke oppover så vi kunne se over Agiasos.

På veien hjem dro vi innom et spa der det var et basseng med veldig varmt vann som kom fra kilder inne i fjellet. Og bak ser dere den veldig fine bilen vi har leid for tre dager.